Faktor Kemalangan Jalan Raya Mengakibatkan Keadaan Jalan Raya

Terdapat pengguna jalan raya yang tidak mahu mengubah sifat negatif semasa berada di jalan raya. Keadaan ini lebih berbahaya jika jalan raya tidak dilengkapi lampu jalanKeadaan gelap-gelita ini akan menyukarkan pemandu mengawal kenderaannya.


Langkah Langkah Mengatasi Kemalangan Jalan Raya

Faktor persekitaran yang mengakibatkan apa-apa jua bentuk perlanggaran dengan melibatkan sek urang-.

Faktor kemalangan jalan raya mengakibatkan keadaan jalan raya. FAKTOR-FAKTOR KEMALANGAN JALAN RAYA - BAHAGIAN A. Slogan Pandu Cermat Jiwa Selamat semakin tidak dipraktikkan. Faktor paling dominan ialah ialah faktor manusia.

Secara praktikal penyelenggaraan jalan raya adalah bertujuan untuk membaiki keadaan dan operasi jalan raya supaya sentiasa berada dalam keadaan yang selamat selesa dan lebih ekonomi. AR Memang tidak dapat dinafikan bahawa kemalangan jalan raya saban. Cuaca buruk boleh mempengaruhi pemanduan kerana akan menganggu penumpuan pandangan kurang jelas serta jarak memberhentikan kenderaan akan bertambayh.

Kemalangan jalan raya sukar dielakkan apabila situasi ini b erlaku. Kita tahu bahaya yang berkaitan dengan jalan berlubang kerana kita melihatnya bila memandu ke tempat kerja kita hari-hari kereta yang rosak di tepi jalan tayar meletup merbahaya pengguna lain dan menyebabkan. Faktor keempat yang boleh mengakibatkan kemalangan ialah cuaca.

Jalan Berlubang Punca Kesesakan Jalan Dan Kemalangan. Keadaan jalan raya yang berbahaya juga perlu diperbaiki agar kemalangan jalan raya dapat diatasiContohnya seperti jalan yang berselekoh tajam hendaklah diluruskan agar senang dilalui oleh para penggunaManakala jalan yang bercerun tinggi pula perlu direndahkanSelain itu jugatanda-tanda isyarat di jalan raya juga perlu diperkemaskan dan kemudahan tertentu hendaklah dibina seperti. Miaou et al 2003.

Selain itu faktor cuaca yang menyebabkan bencana atam seperti tanah runtuh atau banjir juga boleh menjadi punca berlakunya kemalangan. Sekiranya cuaca tersangat buruk baik sekirangnya pemandu mencari tempat yang selamat untuk berhenti pemanduan. Kami menggesa pengguna jalan raya supaya mengawasi jalan untuk lubang-lubang.

Pelbagai faktor perlu diambil kira apabila berada di jalan raya seperti kenderaan dipastikan berfungsi dengan baik emosi terkawal kesihatan diri serta keadaan jalan dan cuaca. Keadaan jalan raya juga merupakan antara punca kemalangan berlaku di negara ini. Malah pejalan kaki penunggang basikal kanak-kanak dan orang tua sehinggakan mereka yang berumah di tepi jalan raya perlu diambil kira kerana mereka juga mahu selamat.

232 Keadaan Lalu Lintas 23. Jalan raya yang bengkang-bengkok terlalu sempit bersimpang-siur dan berlubang-lubang akan mengganggu kelancaran pemanduan. Jalan raya yang berlubang retak mendap beralun penutup lurang yang terbenam atau di atas paras jalan tampalan tidak sempurna dan berpasir boleh mengakibatkan kemalangan terutamanya kepada penunggang motosikal.

Sejumlah 9418 atau 502 kes kemalangan disebabkan kecuaian terbabas dilanggar kenderaan lain dan memandu terlalu laju. Mereka sering alpa untuk memastikan kenderaan mereka berada dalam keadaan yang baik dan tidak menghantar kenderaan tersebut untuk diselenggara di pusat servis. Pertambahan jumlah kenderaan yang tidak seimbang dengan pertambahan jalan raya mengakibatkan jalan raya sesak.

Slogan Pandu Cermat Jiwa Selamat semakin tidak dipraktikkan. Sejumlah 9418 atau 502 kes kemalangan disebabkan kecuaian terbabas dilanggar kenderaan lain dan memandu terlalu laju. Di samping itu pertumbuhan industri automobil yang pesat.

Keadaan ini mengakibatkan kerja-kerja penyelenggaraan memakan masa yang agak panjang hingga akhirnya masalah kesesakan jalan raya tidak dapat diselesaikan dengan segera. Terdapat pengguna jalan raya yang tidak mahu mengubah sifat negatif semasa berada di jalan raya. Faktor fizikal jalan raya juga menjadi punca kemalangan.

Sikap ego pemandu memandu melebihi had laju memotong di tempat yang bahaya menggunakan telefon semasa memandu dan. Keadaan kenderaan yang tidak diselenggara dengan baik seperti brek kurang berfungsi turut menjadi faktor penyumbang. Jabatan Kerja Raya menerusi Kementerian Kerja Raya wajar mengenal pasti keadaan jalan raya yang sering menjadi punca kemalangan.

Iv 233 Objek Berdekatan Jalan 24 24 Perancangan Fizikal Jalan 24 241 Rekabentuk Geometri Jalan 25 242 Kemudahan Tambahan Jalan Raya 25 25 Faktor-faktor Penyebab Kemalangan Jalan Raya 26 251 Faktor Jalan Raya 27 2511 Faktor Kategori Jalan 28 2512 Faktor Reka Bentuk Jalan 29 2513 Faktor Laluan. Bahkan keadaan jalan raya dan persekitarannya juga menjadi salah satu faktor kemalangan jalan raya. Panjang huraian anda hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.

Kemalangan jalan raya dapat dielakkan jika semua pihak berusaha mengelakkan punca kemalangan. Kaedah penyenggaraan yang boleh dilakukan untuk mengekalkan keadaan jalan yang baik ialah bergantung kepada jenis kerosakan turapan. Kini masih terdapat jalan raya yang bengkang-bengkok sempit berlubang-lubang dan.

Bahan bacaanfaktor-faktor yang menyebabkan kemalangan jalan raya Salah laku jalan raya Dalam konteks etika salah laku jalan raya biasanya berkait dengan sikap pengguna jalan raya dan bukan kemahiran pengguna jalan raya itu sendiri. Kemalangan jalan raya secara umumnya boleh didefinisikan sebagai suatu kejadian yang tidak diingini. Faktor pertama kemalangan jalan raya berlaku kebiasaannya disebabkan oleh kelalaian manusia sebelum memulakan perjalanan July 30 2012 at 957 PM Anonymous said.

Rajah di bawah menunjukkan punca-punca kemalangan jalan raya. Sebanyak 616 peratus daripada responden percaya faktor manusia paling menyumbang kepada kemalangan sementara 156 peratus lagi menyalahkan keadaan jalan raya. PENDAHULUAN 5 Ayat.

Kemudahan jalan raya diperbanyak seperti jejantas lampu isyarat melebar jalan raya dan memasang lampu di tempat-tempat yang perlu. Faktor pertama kemalangan jalan raya berlaku kebiasaannya disebabkan oleh kelalaian manusia sebelum memulakan perjalanan. Faktor persekitaran seperti keadaan muka bumi dan cuaca Li et al 2007.

FAKTOR KENDERAAN Selain dari faktor manusia faktor kenderaan juga turut menyumbang kepada penyebab kemalangan maut jalan raya. Huraikan pendapat anda tentang punca-punca kemalangan jalan raya. Setiap kenderaan yang bergerak di atas jalan raya mestilah berada dalam keadaan yang baik dan diperakui oleh Jabatan Pengangkutan Jalan untuk dikeluarkan Lesen Kenderaan Motor.

Faktor paling dominan ialah ialah faktor manusia. Faktor-faktor berlakunya kemalangan jalan raya Kecuaian dan kelalaian pemandu contohnya memandu dalam keadaan mengantuk letih mabuk dan lain-lain.


Faktor2 Kemalangan Pdf


LihatTutupKomentar